יום שישי, אפריל 19, 2024
מעניין לדעת

מעניין: זה ההסבר למה למטוסים יש חור קטן בחלון

כשאתם יושבים במטוס ויש לכם הרבה זמן לשרוף, מעבר למחזה המרהיב של השמיים מבעד לחלון הקטן, העננים, המרחבים העצומים של הים או הבניינים הקטנים למטה, בטח יצא לכם לתהות – למה לעזאזל יש חור קטן בחלון? מבט מעמיק בחוברת ההדרכה של מטוס באוינג 737 שדלפה לאחרונה דרך ״ויקיליקס״ חושף את התשובה. כמו שבטח כבר ניחשתם – זה קשור לויסות לחץ האוויר במטוס.

מטוסים
Credit: Pixabay

רוב החלונות במטוסים מורכבים משלוש שכבות, כשכל השכבות הללו עשויות משרף סינטטי חזק מאוד. בדרך כלל השכבה האמצעית – היא זאת שיש בה את החור הקטנטן.

השכבה החיצונית והשכבה הפנימית הן החשובות באמת בשביל להגן על הנוסעים, אבל השכבה האמצעית, זאת שיש בה את החור – יש לה מטרה חשובה לא פחות: להפריד בין שתי השכבות האחרות במקרה שיש בעיה. היא שם בשביל הסיכוי הקטן הזה שהשכבה החיצונית תשבר או תסדק.

ברגע שטסים בגובה של מעל 10 קילומטר, לחץ האוויר יכול להגיע ל-1.5 קילוגרמים לאינץ׳ מרובע. לחץ האוויר הזה נמוך מדי בשביל שבני אדם יוכלו לשרוד בו וסביר להניח שמי שיחווה לחץ כזה יאבד הכרה. לכן במטוסים יש מערכות שמשמרות באופן מלאכותי את הלחץ על 3.5 קילוגרמים לאינץ׳ מרובע אחד. אבל כמובן, אם מגדילים אם הלחץ בתוך המטוס – המבנה החיצוני חייב להיות חזק מספיק בשביל להכיל את הבדלי הלחץ (בין מה שקורה בפנים לבין מה שבחוץ) מבלי להתפרק.

השכבה החיצונית של החלון היא השכבה העבה ביותר, כי היא זאת שסופגת את כל הבדלי לחץ האוויר בין פנים המטוס לבחוץ. החור הקטן בשכבה האמצעית משמש כשסתום, שמווסת בין הלחץ שבתוך המטוס לבין הלחץ שנמצא בין השכבה האמצעית לשכבה החיצונית – שיהיה מאוזן. ככה רק השכבה החיצונית העבה היא זאת שסופגת את כל הלחץ מבחוץ, ובמקרה שמשהו יקרה – תשאר השכבה הפנימית כתחליף שממשיך להגן על הנוסעים.