Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

"שמן קוקוס לא בריא בדיוק כמו בשר בקר וחמאה"

סערה עולמית בעקבות פרסומים רבים על כך ששמן קוקוס לא בריא כפי שחשבנו. מנגד יש כבר טענות שמדובר בלחץ מיותר. מי צודק? כל הפרטים בפנים

"שמן קוקוס הוא לא בריא בדיוק כמו בשר בקר וחמאה", כך קובעים בסוף השבוע מומחים בתחום הלב בארה"ב וגורמים לסערה עולמית לאחר כותרות על כך בכל כלי התקשורת הגדולים. בהודעה שהוציאו ביום שישי האחרון ושפורסמה באתר ה-BBC, נטען שיש בשמן הקוקוס שומן רווי שיכול להעלות את הכולסטרול ה"רע".

שמן קוקוס נחשב כיום למזון בריא ויש הטוענים שהשומן בשמן הקוקוס עשוי להיות טוב יותר עבורנו מאשר שומנים רווים אחרים. אבל עכשיו האיגוד האמריקני טוען שאין באמת מחקרים שיתמכו בזה. הם טוענים שיש להפחית את כמות השומן הרווי שאנו אוכלים ולהחליפו בשמנים צמחיים כמו שמן זית ושמן חמניות. הוא נסמך על מחקרים המראים שהחלפות אלו עשויות להפחית את רמת הכולסטרול באותו היקף כמו בעזרת שימוש בתרופות להורדת כולסטרול.

תזונה המורכבת מרמה גבוהה של שומן רווי יכולה להעלות את רמת הכולסטרול הרע בדם וזה עשוי להעלות את הסיכון למחלות לב. האיגוד האמריקני טוען ש- 82% מהשומן בשמן קוקוס הוא שומן רווי. אחוז שכזה, גבוה יותר מבחמאה (63%), בשר בקר (50%) ושומן חזיר (39%).

באנגליה שירות הבריאות הציבורי ממליץ לציבור להפחית את כמות השומן הרווי בהתאם לכלל הבא – גבר ממוצע צריך לאכול לא יותר מ- 30 גרם ביום של שומן רווי. האישה הממוצעת צריכה לאכול פחות מ- 20 גרם ביום. על מנת לדעת כמה שומן רווי אתם צורכים ביום, ניתן להיעזר במדבקות הערכים התזונתיים שיש על גבי אריזות המזון שאתם צורכים.

יש לציין כי מומחים טוענים כי אין להפחית יותר מדי בשומן רווי שכן זה חלק מתזונה מאוזנת. שומן הוא מקור לחומצות שומן חיוניות והוא עוזר לגוף לספוג ויטמנים כדוגמת A, D ו- E. אתר ה-BBC מעניק טיפים לתזונה דלת שומן: עדיף לאפות או לאדות על פני טיגון או צלייה של אוכל, להוריד שומן הנראה לעין ולהוריד את העור מהבשר טרם הבישול, להפחית את  כמויות השומן והשמן מתבשילים שונים, ובזמן שמכינים סנדביצ'ים למשל – להשתדל ולהשמיט את החמאה.

יש גם מתנגדים

אבל יש כבר טענות נגד ההצהרות של האיגוד האמריקני כמו באתר gizmodo, שם חושבים קצת אחרת לגבי הפרסומים האחרונים. הם טוענים שהמחקרים עליהם האיגוד האמריקני מסתמך בנוגע לשמן קוקוס מראים ששמן קוקוס מעלה את הכולסטרול הרע אך הוא מעלה גם את הכולסטרול הטוב. המחקרים לא מקשרים בין אכילת שמן קוקוס לבין מחלות לב- הם מקשרים את זה לשינוי במדד הכולסטרול. לכן שמן קוקוס הוא בסדר. הוא לא מעולה אך גם לא נוראי, הוא רק מקור לשומן רווי שככל הנראה לא גרוע כמו חמאה. מסקנות האיגוד האמריקני הן שאין להפחית את סך כמות השומן שאנו צורכים אלא להחליף את השומן הרווי בשומן בלתי רווי בשילוב עם אורח חיים בריא יותר. הם מסכמים שזה מה שכולם אמרו מאז ומתמיד – יש להפחית באכילת בשר וקינוחים, לאכול יותר ירקות ולא להגזים עם השמן קוקוס.

אנחנו דיברנו עם מדע גדול בקטנה בקשר לפרסומים על שומן הקוקוס. הם טוענים שההחלטה של ארגון הלב האמריקני איננה שנוייה במחלוקת אך יש להבין על מה מדובר. כעיקרון שמן קוקוס טרם הודגם מחקרית כבעל יתרון כלשהו לבריאות האדם, בהתייחס למחקרים על בני אדם בלבד. מעבר לזה, הקיום של חומצות שומן רוויות בו מעלה סברה שהוא מהווה גורם סיכון למחלות לב נוכח התרומה המוכרת יחסית של שומן רווי להעלאת "הכולסטרול הרע" (ldl). עם זאת, כרגיל, האמת באמצע ובמקום אפור. המקום של שומן רווי בהתייחס לתחלואה לבבית איננו ברור לגמרי כיום, וההשפעה האמיתית של שמן קוקוס עלינו לא נחקרה כראוי. זה דורש עוד מחקר אבל גם אין צורך להגזים – אין בעיה לשלב כמות סבירה ממנו בתזונה שלנו, אך אין סיבה להגזים או לקשור לו כתרים.

תגובות

תגובות