Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
nap (1)

כל האמת על שנ"צ

שינה במהלך היום היא דבר שנוי במחלוקת, רבים יגידו שהיא נחלת הבטלנים. לא כך הדבר לפי מחקרים. שנ"צ - כל היתרונות והטיפים.

חתולים יודעים את זה. תינוקות יודעים את זה. למה אנחנו לא יודעים את זה?

להביא את עצמנו לקצה גבול היכולת והעייפות זה משהו בלתי נמנע לפעמים אבל נמנום צהריים קל או בכינויו העממי שנ"צ עשוי להיות הדבר שישרת את האינטרסים שלכם בצורה הכי טובה שיש. רבים ירימו גבה כאשר יראו אדם בוגר נכנס לישון ככה סתם באמצע היום, מה שהם לא יודעים ששינה באמצע היום זה הדבר הכי טוב שהם יכולים לעשות בשביל הגוף והנפש.

זה נשמע די הגיוני כשחושבים על זה. להזרק על המיטה או על הספה באמצע היום, זה יכול להיות פנטסנטי ומחקרים מוכיחים שזה אכן כך. כמו שלצחוק טוב יש יתרונות פיזיים ומנטלים מוכחים, גם השנ"צ הוא אחד מאותם דברים שאנחנו אוהבים לעשות ובצדק. הנה כמה מהיתרונות הבולטים בשינה בצהריים:

מחדד תפקוד קוגניטיבי

כולנו יודעים שאם לא ישנו מספיק בלילה, אנחנו ללא ספק מחוץ למשחק ביום למחרת. בדיוק כמו ששינה בלילה משפיעה על היכולת שלנו ללמוד ולקלוט מידע, כך גם השנ"צ. הוכח כי תנומה של בין 60 ל-90 דקות נותנת בוסט לביצועים הגופניים והמנטליים שלנו עד למעלה מ-24 שעות לאחר מכן.

Screen Shot 2016-04-06 at 5.47.50 PM

יעיל לבריאות הלב

מחקר שבוצע באוניברסיטת הרווארד מראה כי אנשים שנוהגים לנמנם במהלך היום באופן קבוע הם בעלי סיכוי נמוך יותר לבעיות בריאותיות בלב, בשלב מאוחר יותר בחייהם. נמנום מפצה על חוסר שינה בלילה, דבר שיכול לגרום נזק ללב שלנו.

 

Screen Shot 2016-04-06 at 5.48.31 PM

מפחית מתח וחרדה

עייפות יוצרת סטרס, שגורם לנו להיות אפילו עוד יותר עייפים. נמנום יכול לאפס את מעגל המתח-עייפות הזה. מחקר משנת 2012 מראה כי ישנם שלושה סוגי הורמונים המשתחררים במצב של עייפות וגורמים למתח שפוגע בבריאות שלנו. שינה בצהריים יכולה להוריד את המתח ואת הפרשת הההורמונים.

Screen Shot 2016-04-06 at 5.48.57 PM נלחם בתשוקה לאוכל 

כשאתם עייפים ומשתוקקים לאנרגיה, זה הגיוני שתרצו לנשנש משהו, אבל זה בדיוק מה שגורם לנו לאוכל יותר ג'אנק-פוד ממה שאנחנו אמורים לאכול וכמו שאתם יודעים, זה לא הכי בריא לגוף שלכם. נמנום מהווה תחליף לנשנושים, לג'אנק ולחטיפים בכך שהוא מגביר את האנרגיה וכמובן גורם להפסיק לחשוב על אוכל – טוב זה כי אתם ישנים. תנומה של 10-15 דקות תמנע מכם להכניס הרבה שטויות לפה.

Screen Shot 2016-04-06 at 5.49.21 PM

משפר ביצועים פיזיים

זה נראה כאילו שנ"צ זה בערך ההפך הגמור מאימון, אבל עובדתית, מחקרים מראים שאתלטים שנוהגים לתפוס תנומות קצרות, מהירים יותר, חדים יותר ומביאים ביצועים טובים יותר לתחרות.

Screen Shot 2016-04-06 at 5.49.53 PM

ועכשיו לפרקטיקה – טיפים לשנ״צ מוצלח:

טיפ #1

רוב האנשים שישנים במהלך היום מקציבים לעצמם בין 5 ל-45 דקות. מומלץ לנסות להקציב לעצמכם זמנים שונים עד שתמצאו את כמות הדקות המדוייקת שאתם מרגישים שמספקת אתכם בצורה המיטבית. ובלי קשר צריך שמשהו יעיר אתכם כדי שתוכלו לסיים את היום.

Screen Shot 2016-04-06 at 5.51.36 PM

טיפ #2  

נדמה כי הזמן הטוב ביותר לנימנום הוא בצהריים המוקדמים. זה אמצע היום ובדרך כלל אחרי שאכלתם את ארוחת הצהריים שלכם. הזמן האידיאלי באמת לשנ"צ הוא בשעות אחר הצהריים, רק לא יותר מידי מאוחר, כדי לא לפגוע בלילה.

Screen Shot 2016-04-06 at 5.52.33 PM

טיפ #3

  • המקום האידיאלי לשנ"צ צריך להיות באזור קריר ואפלולי.
  • לא חשוך מידי, כדי לא לשקוע בשינה עמוקה.
  • הרבה יותר קל להרדם במקום קריר כשמתכסים בשמיכה.
  • מומלץ לשמור על הראש בגובה.

 

נמנום נעים!

תגובות

תגובות