Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
141061

למה לא כדאי לישון עד מאוחר בסופ"שים

למרות שזה התחביב העדיף על חלק ניכר מהישראלים, הנזק יכול לגבור על התועלת. מחקר חדש

נפתח קודם כל עם הבשורה הרעה: לישון עד מאוחר בסופי שבוע יכול להזיק לכם. למעשה, לבזבז שעות נוספות מעבר לשעות השינה הרגילות שלכם יכול לגרום ל"ג'ט-לג חברתי", כך לפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה. המצב הזה יכול להוביל לבעיות בריאותיות לטווח הארוך.

השעון הביולוגי מאפשר לאורגניזם חי לווסת ולתאם את כל הפעילות הביולוגית במחזוריות הקבועה של היום והלילה. למרות שהשעון הביולוגי חלק בלתי נפרד מאיתנו כביכול, הוא מתאים את עצמו לסביבה הטבעית בעזרת צייטגבר (קוצב זמן) – סימנים חיצוניים שמווסתים את השעון הפנימי, כמו אור השמש, סביבה חברתית ועוד.

61910

במהלך המחקר 447 דפוסי שינה של אנשים היו תחת מעקב בעזרת מוניטורים מיוחדים שמחוברים לאנשים בזמן השינה, שמעריכים את איכות שעות השינה או המחסור בהם, בהתבסס על התנועה במהלך השינה. גם המצב הבריאותי של הנבדקים נלקח בחשבון ונלקחו מהם בדיקות דם. באופן פרטני החוקרים בדקו את השינויים ברמות הסוכר והכולסטרול בדם.

כצפוי, דפוסי השינה של האנשים השתנו במהלך סוף השבוע, כשרוב הנבדקים נשארו ערים עד מאוחר. בנוסף, החוקרים מצאו התאמה בין השינוי בשעות השינה בסופי השבוע לבין התדרדרות במצב הבריאותי. ככל שהשינוי בשעות השינה בסופי שבוע היה דרמטי יותר, ככה היו פחתה רמת הכולסטרול ה"טוב" בגוף של הנבדק ועלתה רמת הטריגליצרידים, שיכולה לגרום למחלות לב, שבץ והצטברות שומנים במקומות לא טיפוסיים.

154845

התסמינים הללו יכולים להוביל גם לעליה חדה במשקל ולגרום סיכוי גבוה יותר לחלות בסכרת. למרות שהמחקר לא הראה חד משמעית שהנבדקים פיתחו מחלות לב או סכרת, הוא כן מראה ששינוי חריג בשינה במהלך סופי השבוע, וחזרה לשעות שינה רגילות במהלך השבוע גורם להשפעה שלילית על הבריאות.

42585

מצטערים להרוס לכם את הסופ"שים, אבל תודו שגם לקום בבוקר לים או לפגוש חברים יכול להיות תחליף ראוי.

 

תגובות

תגובות